Kad labāk mums skriet? No rīta vai vakarā?  

Drukāt
20.02.2012 12:34

Kopš pati (Ilze V) esmu sākusi skriet man rodas dažādi jautājumi, protams, par skriešanu. Protams ir lietas, ko vari izlasīt grāmatās, bet ir lietas, kas ir interesanti uzzināt no cilvēkiem, kuriem ir pašiem sava pieredze. Viens jautājums man neliek mieru jau ilgāku laiku un nolēmu uzaicināt un parunāties ar vienu no vieglatlētikas treneriem Arno Kiršteinu, kurš pats skrien jau vairāk kā 40 gadus, ir mūsu Aigara treneris un joprojām trenē bērnus.

Arno atbilde uz manu jautājumu, kad labāk skriet no rīta vai vakarā?

„Skriet no rīta vai vakarā? Skriet jau var jebkurā diennakts laikā. Tu jau pats jūti, kā Tu esi iesācis skriet un kā Tev pašam patīk, un cilvēki kuri jau kādus vismaz 5 gadus skrien, paši sevi jau iepazīst un jūt, kā pašam labāk. Viss ir atkarīgs no jūsu pašsajūtas. Katrs jau mēs esam atšķirīgi. Tāpat kā ir tās saucamās „pūces” un „cīruļi”. Ir cilvēki kam tieši skriešana no rīta palīdz sakārtot domas, sagatavoties dienai un izturēt intensīvo dienas ritmu un rīta skrējiens uzlādē visai turpmākajai dienai. Ir cilvēki, kuriem fiziski un emocionāli no rītiem ir ļoti grūti veikt jebkādus fiziskus vingrinājumus, tāpēc šāds rīta skrējiens nesagādās nekādu baudu. Tomēr skriešana vakaros atkal noņem aizgājušās darba dienas stresu.
Runājot par rīta skriešanu un ņemot vērā medicīniskos un fizioloģiskos faktorus, kā arī dažādās grāmatās rakstīto, kā arī pats esmu pārbaudījis uz sevi, jo skrienu jau kādus gadus 40, tad, kad Tu no rīta atmodies, tad arī smadzenes „pamostas”, bet, pats organisms pamostas 1-2 stundu laikā un tad kāds esi skrējējs – veselībai - priekš sevis, tad uzreiz jau nevari iet skriet, kādu pusstundu vajag, lai pamostos. Ir pierādīts, ka labākais miegs ir no 9 vakarā līdz 5 rītā (vislabāk var izgulēties), tad sanāk, ka ātri jāiet gulēt, un tad jau pussešos vari jau iet skriet. No rīta iedzert tēju vai kafiju, sulu, jo vajag, lai prāts pamostas, bet kārtīgi ēst vēl nevajag, varbūt kādu šokolādes gabaliņu. Pats personīgi eju tikai no rītiem. Psiholoģiski arī ir patīkami, ka esi jau savu fizisko aktivitāti izdarījis līdz 8 rītā un visa diena brīva.
Šeit es runāju par veselības skrējējiem, bet tiem kas jau trenējas profesionāli ir savādāk, jo organismam pilnībā jāatmožas, un ir vajadzīgas kādas 2-3 stundas. Protams, viss mums strādājošiem ir atkarīgs no darba. Kuriem ir vairāk garīgais darbs, tad jau jāskatās pašam kā patīk no rīta vai vakarā, bet tiem kuriem ir smags darbs, piemēram, celtniekiem ,kuriem visu dienu ir smagi jāstrādā, tiem ieteicams iet skriet no rītiem, jo pa nakti organisms ir atpūties, „svaigs” un var sagatavot sevi darbam un būs vieglāk strādāt, bet garīgā darba darītājiem labāk otrādi darīt, jo jāstrādā ar „galvu”, vakarā var izvēdināt galvu un atbrīvoties no dienas laikā uzkrātā stresa. Tiesa gan, sporta speciālisti uzskata, ka skriet no rīta vai vakarā ir vēl atkarīgs no vecuma, jo pēc sevis zinu, ka līdz 30 gadiem man patika skriet vakaros, tagad tikai no rītiem. Ceļos no rīta jau 5, jo eju gulēt jau 9, bet pussešos vai sešos jau skrienu. Vēl rīta darbs ir produktīvāks darbs, jo no rīta organisms ir atpūties, nav bijusi slodze, muskuļi visu „ņem” labāk pretī. Ja tā salīdzina, tad pēc sajūtām ir, ja Tu noskrien no rīta 5 km, tad vakarā tas pats kas 10 km, koeficients ir apmēram 2 pret 1. Cilvēkiem pāri 40 iesaku skriet tomēr no rītiem, ir jau kas nevar darba dēļ, uzskatu, ka nevajag sevi mocīt, ja jau nav uzstādīts kāds konkrēts mērķis, piemēram, noskriet pusmaratonu. Profesionāļiem ir savādāk, kas kārtīgi – 2 reizes dienā trenējas, viņiem nav ieteicams agri jau no rīta, bet pēc pamošanās ir vajadzīgas kādās 2-3 stundas, lai organisms atmostas, jo būs kārtīga slodze.
Runājot par vakara treniņu, būtu ieteicams beigt vakara treniņu kādas trīs stundas pirms gulētiešanas, jo pēc treniņa uzreiz jau neēd, bet pēc kādas pusstundas, stundas, pēc tam vēl vajag kādas divas stundas, lai viss „pārstrādājās”, jo arī sirdij un organismam jānomierinās. Jaunībā organisms ir stiprs un mēs jau to nejūtam, bet labākajos gados tas var „atkosties.” Es ieteiktu ieklausīties, ko saka mūsu sajūtas un ķermenis, un tad jau paši sapratīsim kā pašiem labāk”.
Mans secinājums pēc sarunas ar Arno, ka katram pašam ir jāieklausās savā organismā un balstoties uz dienas grafiku, organisma īpatnībām ir jāizlemj, vai skriet no rīta vai vakarā. Svarīgi, kad tavs organisms vislabāk jūtas, lai skrietu, – no rītiem, vai vakaros!"

Kad mūsu kluba biedriem labāk skrienas – no rīta vai vakarā?

Inga Ziediņa: „No līdzšinējās pieredzes man vislabāk patīk skriet: garos gabalus savas trennētības uzlabošanas dēļ - darbdienu vakaros, bet brīvdienās pa dienu, bet pamošanās dēļ ļoti vērtīgs ir īsais paskrējiens līdz 5 km no rīta, tikai tam ir attiecīgi jāsagatavojas - laicīgi jāiet gulēt, lai no rīta nav iemesla atrunām. Tā kā šopavasar būs jāgatavojas triecientempā, tad domāju skriet no rītiem kaut nedaudz, bet katru rītu možumam + 2-3 reizes vakaros izturībai”.

Ingrīda Greivule: „Ar skriešanu un mani ir tā - labprāt skrienu vakaros, jo no rītiem nāk miegs, patīk nogulēt līdz pēdējam un tad ekstra tempā savākties. Tāds stils laikam, bet , ja nopietni, tad pēc skriešanas rītos drīzāk jūtos nogurusi un tas prieks tāds mazāks. Noteikti neesmu tas tips, kas var skriet 7.00 no rīta. Vai arī tad vakarā jāiet gulēt deviņos. Tā kā kārtību negribas mainīt, skrienu vakaros...tas darba dienās. Brīvdienās cita kārtība - tad var arī 9 no rīta vai vasarā pat agrāk...vai arī pēcpusdienā...brīva improvizācija- viss atkarīgs no konkrētajiem dienas plāniem. Kādreiz skrēju vakaros pat pēc 21...tā neērti jau bija no gājējiem, bet nebiju vienīgā-vismaz Rīgas ielās. Miegs man gan labi nāk arī vakaros vēlāk skrienot. Pagājušā vasarā un rudenī biju iesākusi skriet tūlīt pēc darba- ap 18 vai 19...Valmieras Daliņa stadionā-pa stadionu, apkārtni, Gaujas krastiem- bonuss - par 0.50 Ls stadiona ģērbtuvē skapītis un duša, pēc tam uz māju- uz Cēsīm. Tas bija ideāls variants, jo īstenībā skriešana jāsaskaņo ar darbu, kurš tomēr ir pirmajā vietā. Šajā variantā sanāca gan laicīgi mājās nokļūt, gan darbu izdarīt.
Varbūt vasarā pamēģināšu rīta skrējienus - kad gaišāks, tad vieglāk piecelties. Šo domu neesmu atmetusi, bet pagaidām vēl dzīvoju pa vecam”.

Ruslans Šuļga: „Parasti darba dienās es skrienu pusdienlaika pārtraukumā, t.i., pēc pulksten 14. Mana darba specifika ir tāda, ka šis ir ērtākais laiks skriešanai. Protams, tam ir savi plusi un mīnusi. Pa ziemu tas, protams, ir labi, jo tad spīd saulīte un ir siltāks, nekā no rīta vai vakarā. Bet vasarā, skrienot Liepājā pa pludmali, esmu pamanījis, ka, galvenokārt, tieši pēc pusdienlaika gandrīz vienmēr vējš sāk pūst mazliet spēcīgāk. Sanāk, ka vasarā nākas skriet dienas kārstākajā laikā, bet tā kā mums Latvijā bieži sacensības sākas aptuveni tajā pašā laikā, tad var teikt, ka es trenējos pietuvinātos sacensību apstākļos. Brīvdienās varu skriet arī vakaros, bet dažreiz no rītiem, kaut gan no rītiem man ne visai patīk skriet. Man tomēr vajag kādu laiciņu, lai mans motoriņš sāktu darboties ar pilnu slodzi”.

Māris Priedēns: "Kad man vislabāk patīk skriet - no rīta vai vakarā? Kāpēc? 
Garos skrējienus (20-30km) parasti skrienu brīvdienu rītos. Tāpēc, ka garais skrējiens prasa ilgu laika patēriņu un man patīk, ka agri no rīta esmu uztaisījis kārtīgu treniņu un pārējā dienas daļa ir brīva – varu veltīt laiku ģimenei. Otrkārt – man ir morāli vieglāk noskriet garo skrējienu brīvdienu rītā ar „tīru galvu” no darba un sadzīviskām domām, nevis vakarā pēc grūtas darba dienas vēl psiholoģiski sevi mocīt ar garu skrējienu. Treškārt (un galvenokārt) – būt kopā ar dabu, kas mostas, redzēt un sajust austošās saules starus pār mežu galotnēm – tas ir BRĪNIŠĶĪGI. Darba dienās vakaros taisu īsākus treniņus – īsāki skrējieni, atkārtojumi u.c. Vakarā ir labi „atslēgties” no ikdienas rūpēm un „iztīrīt galvu””.

Sandris Balinskis: „Man patīk labāk skriet agri no rītiem, it sevišķi vasarā. Tā gan vairāk ir kā rīta rosme vai sava veida rituāls, kur ietilpst ne tikai skriešana. Pagājušovasar, kad bija lielais karstums taisīju arī treniņus no rītiem. Sāku ap 5:00 .Kāpēc no rītiem? Tāpēc, ka no rīta gaiss jau ir savādāks, tas ir tīrāks un viss apkārt vēl valda salīdzinošs miers”.

Gunita Junkere: „Esmu rīta cilvēks, man patīk skriet no rītiem, tas ir pirms darba. Skrienu ap kādiem 06:00 līdz 7:00. Iemesli, ir tādi, ka no rīta Rīgas centrā ir mazāk cilvēku, un mazāk mašīnu, sanāk mazāk apstāties pie luksoforiem. Esmu mēģinājusi skriet arī vakaros, bet ja man pie katra luksofora jāapstājas, tad tā vēlme ātri pāriet. Brīvdienās jau gluži sešos no rīta neskrienu, bet, kad pieceļos, tad skrienu un tad man enerģijas ir visai dienai”.

Sindija Kruvese: „Tā kā man ir diezgan skrienošs dienas ritms vispār, jāpaspēj tur un tur, tas un tas, tad savus treniņa laikus koriģēju. Cenšos ievērot, apmēram vienus laikus darba dienās pēc darba pašā vakarā, brīvdienās labāk jau no rīta, bet skatos pēc pašsajūtas. Dodu priekšroku labāk rīta skriešanai, esmu agrais putniņš. Patīk pamosties ātrāk un tad man labākais treniņš ir no 8 līdz 11, neviens netraucē, cilvēku nav, forši paskriet gar Biķernieku mežu vai Mežaparkā. Ideāla rīta rosmīte apvienojumā ar treniņu enerģijas uzlādēšanai visai dienai, lai var spridzināt tālāk. Vakaros otrādi - nevaru sagaidīt, vajag izlikt enerģiju... tuvākie cilvēciņi un draugi jau zina, ja es knosos un nevaru nosēdēt mierā, kaut kas jādara lietas labā. Man miera nekad nav . "

Marina Kazarceva- Vilinska un Jānis Vilinskis: „Esmu no bērnu dienām izteikts CĪRULIS. Varu celties agri, bet arī agri eju gulēt. Skolas laikā nekad neesmu mācījusies pa naktīm Manas aktivitātes ir no rīta, sevi pārbaudīju nakts skrējienā, tā bija milzīga uzdrīkstēšanās, neziņa, izaicinājums. Runājot par Jāni, ir pavisam cits moments. Jānis gadus 20 ir spēlējis restorānos, strādājis par bārmeni naktīs. Tas bija darbs, tāda bija dzīve. Tagad viņš pilnīgi pielāgojies manam ritmam, kas ir arī „Stiklos”. Mēs ceļamies katru rītu 5.30, arī brīvdienās, rīta lūgšana, kafija obligāti, rīta rosme, aktivitātes, skola - stundas, konkursi darbadienās. Mums nav slikti laika apstākļi, ir nepiemērots apģērbs.
Mums patīk laikā no 10.00-12.00, vasarā stundu ātrāk, tagad gaidām, lai mazliet iesilda saulīte”.

Visus aptaujāja Ilze V

Komentāri

Vārds


Komentārs


Pievienot komentāru