Par vitamīniem un tamlīdzīgi 

Drukāt
17.05.2012 10:01

MARATONA KLUBS ir noslēdzis sadarbības līgumu ar uzņēmumu DION SPORTLAB. Uzņēmums izstrādā un pasūta produkciju viskvalitatīvākajās Eiropas rūpnīcās. Uzņēmuma īpašnieks un vadītājs ir sporta ārsts Volodimirs Guščins. Parunājoties ar viņu pāris stundas, sapratu, ka viņš ir visaugstākās raudzes speciālists sporta uzturā un vitamīnos. Minētos vitamīnus varat nopirkt mājās lapā www.dion.lv, visi MARATONA KLUBA dalībnieku karšu īpašnieki, savos epastos, saņems atlaižu kodu, kas ļaus iepirkties minētajā lapā ar 30% atlaidi. Par šo preparātu lietošanu pirms tam noteikti sazinieties ar savu treneri vai ģimenes ārstu vai pašu Volodimiru, pa epastu: info@dion.lv. Rudens pusē, Volodimirs varētu novest mums semināru par vitamīniem un sporta pārtiku. Pajautāju, Volodimiram, pavisam triviālu jautāju, kāpēc nepieciešami papildus vitamīni, jo es ēdu ļoti daudz „bietes un citus labumus”, un, lūk, diezgan gara atbilde.

Par to, ka vitamīni ir nepieciešami visiem, jau sen šaubu nav. Daudziem pat šķiet, ka lietot multivitamīnus ir vienkāršāk, nekā iekļaut savā ēdienkartē nepieciešamo augļu un dārzeņu apjomu. Mūsdienu medicīna viennozīmīgi uzskata, ka pat vispilnīgākie preparāti nevar aizstāt pareizus, sabalansētus ēšanas ieradumus. Veselīga un pilnvērtīga diēta ir nepieciešama, lai Jūsu organisms saņemtu nepieciešamos vitamīnus un minerālus.
Vitamīnu un minerālvielu avoti var būt dažādi – augļi un dārzeņi, graudaugi un pākšaugi, rieksti un sēkliņas, piena produkti un olas, gaļa un zivis. Ik dienu uzturā ir jālieto dažādām kategorijām piederoši produkti. Pilnībā būtu jāizskauž no savas ēdienkartes produkti ar tā saucamajām „tukšajām kalorijām” – saldinātie dzērieni, alkohols, čipsi, konfektes, cepumi. Taču vēl būtiskāk ir ievērot dažādību diētā, cikliski lietojot dažādu kategoriju „pareizos” produktus.
Taču, pat ja Jūs skrupulozi ievērojat šādu diētu, visus vitamīnus un minerālus nav iespējams šādi saņemt pilnā apjomā. Tādēļ papildināt savu ēdienkarti, izmantojot multivitamīnu kompleksu, lai organisms tiktu garantēti nodrošināts ar nepieciešamajiem vitamīniem un minerāliem, būtu pareizi un racionāli pamatoti.
Tā pētījumi, ko 2007. – 2009. gadā veicis Nacionālais diagnostikas centrs un PVD Pārtikas centrs, norāda, ka Latvijas iedzīvotājiem, to ikdienas ēdienkartē, hroniski trūkst vitamīnu un minerālvielu. No vitamīnu trūkuma cieš praktiski visi. Situācija ir nedaudz atšķirīga dažādās vecuma grupās, atkarībā no dzimuma un dzīvesvietas, taču kopaina ir diezgan bēdīga. Vispirms jau trūkst A, D, B2, B6 vitamīnu un folijskābes. Minerālvielu trūkums ir vel izteiktāks – milzīgs (>50%) ir hologēnu – joda un fluors – trūkums; kalciju, cinku un varu uzņem tikai pusi no ieteicamās devas.


Ir jāatceras, ka nepieciešamība pēc atsevišķiem vitamīniem un minerāliem pieaug:
- ja ir paaugstināta fiziska slodze, nodarbojoties ar sportu,
- organisma intensīvas augšanas un attīstības laikā,
- grūtniecības un laktācijas laikā.
Kā arī:
- infekcijas un vīrusu saslimšanu laikā,
- laikā, kad tiek lietotas antibiotikas,
- pēc operāciju laikā, atveseļojoties no traumām vai apdegumiem,
- stresa laikā, kad ir paaugstināta emocionālā spriedze,
- ja vērojami kaitīgi ieradumi (smēķēšana, pārmērīga alkohola lietošana),
- ja ir vērojama pastāvīga negatīva apkārtējās vides ietekme (nelabvēlīga ekoloģiska situācija, pilsētas vides ietekme),
- klimata maiņas rezultātā,
- ievērojot tievēšanas diētas.


Pēdējā laika pētījumi pārliecinoši pierāda, ka veģetārieši hroniski nesaņem atsevišķus vitamīnus un minerālvielas (D un B12 vitamīnus, cinku, dzelzi un kalciju).
Ja Jūs iekļaujaties vienā no iepriekš nosauktajām grupām, kas saistāmas ar hipovitaminozes risku, kamēr vien Jūs esat šajā grupā, multivitamīnu kompleksu lietošana ir nepieciešama. Ja Jūs vienlaikus ietekmē divi vai vairāki faktori (piemēram – nodarbošanās ar sportu un dzīve pilsētas vidē), pastāvīga multivitamīnu lietošana Jums ir vienkārši nepieciešama!
Daudzi aizmirst, ka vitamīnu (un minerālvielu arī) daudzums izteikti samazinās produktu gatavošanas laikā – temperatūras, mehānisku pārmaiņu, saskaroties ar metāliskiem traukiem ietekmē. Pat produktu glabāšanas laikā zūd līdz 50 % atsevišķu vitamīnu. Vitamīni zūd gaisā esošā skābekļa un saules gaismas ietekmē (caurspīdīgā pudelē piens 2 stundu laikā zaudē 50% vitamīna B2).Mēs tradicionāli izmetam lielāko vitamīnu daļu, tā C vitamīna citrusaugļu miziņas ir piecas reizes vairāk nekā augļu mīkstajā masā. Nenotīrītā kartupelī ir 1,5 reizes vairāk vitamīnu un mikroelementu nekā notīrītā. Pat mazgājot augļus un dārzeņus liela ūdens daudzumā tiek zaudēti 20% atsevišķu vitamīnu.
Intensīvās tehnoloģijas, kas tiek ieviestas mūsdienu lauksaimniecībā (hidroponika, agresīva minerālmēslu izmantošana), ir radījusi situāciju, ka pēdējo 10 gadu laikā vitamīnu daudzums svaigos augļos un dārzeņos ir samazinājies par 10 %!
Tas viss – mūsdienu straujais dzīves ritms, veselīgas ēšanas principu neievērošana, iekļaušanās vienlaikus vairākās riska grupās – rada situāciju, kad organismam katastrofāli trūkst vitamīnu. Tādu stāvokli arī dēvē par hipovitaminozi, saņemto vitamīnu daudzums vel ir nepieciešams, lai neattīstītos smaga avitominoze, taču tā vairs nepietiek, lai pilnvērtīgi funkcionētu visi orgāni un sistēmas. Hroniskai hopovitaminozei nav izteiktu spilgtu ārēju izpausmju, tā maskējas ar citu saslimšanu simptomiem un to ir sarežģīti diagnosticēt. Tā var ilgt gadiem, nopietni iedragājot veselību, pazeminot dzīves ilgumu un kvalitāti, tā var radīt situāciju, kad organismā uzplaukst vesela nopietnu saslimšanu buķete. Pati racionālāka iespēja, kā neļaut attīstīties šim patoloģiskajam stāvoklim, ir profilaktiska multivitamīnu preparātu lietošana visa gada laikā. Tieši multivitamīnu lietošanu visa gada laikā praktizē 90% Eiropas attīstīto valstu iedzīvotāji un 95% ASV un Japānas iedzīvotāju. Latvijā šis rādītājs ir zemāks par 15%.
Eiropas Savienībā multivitamīnu preparāti netiek pieskaitīti ārstniecisku līdzekļu grupai, tie tiek klasificēti kā uztura bagātinātāji. Tādēļ tos var nopirkt bez ārsta receptes. Taču, iespēju robežās, būtu jākonsultējas ar speciālistu lietošanas un dozēšanas jautājumos. Jo katrs organisms ir unikāls un vispārīgie ieteikumi var nederēt Jums to vai citu iemeslu dēļ. Tā, piemēram, atsevišķu ārstniecisku preparātu lietošana var pazemināt vitamīnu efektivitāti, citu radīt izteiktu nepieciešamību pēc noteiktiem vitamīniem.


Secinot varētu teikt, ka:
- Multivitamīni nevar aizstāt veselīgus un sabalansētus ēšanas ieradumus, taču tie var kļūt par nozīmīgu ēdienkartes papildinājumu. Tas ir ļoti būtisks uztura papildinājums!
- Pamatojoties uz hopovitaminozes riska grupu klasifikāciju, analizējiet savu dzīvesveidu, savu uzturu, savu veselības stāvokli.
- Ir iesakāma multivitamīnu lietošana visa gada garumā.
- Ārsta vai farmaceita konsultācija palīdzēs Jums atrast optimālu lietošanas stratēģiju un dozējumu.

 

Komentāri

Vārds


Komentārs


Pievienot komentāru