Iesācējiem un ne tikai par skriešanas apaviem 

Drukāt
06.11.2011 19:06

Šis raksts vairāk ir domāts skrējējiem – iesācējiem. Ko vajadzētu ņemt vērā, izvēloties skriešanas apavus? Tātad, lai sāktu nodarboties ar skriešanu ir vajadzīgi kārtīgi skriešanas apavi. Ja gribi skriet daudz un bieži, tad tev jāzina viss par skriešanas apaviem. Skriešana var radīt nopietnu slodzi locītavām un mugurai, tāpēc svarīgi izvēlēties labus skriešanas apavus. Kā pazīt labus apavus? Gandrīz visiem skriešanas apaviem ir gaisa caurlaidīgs virsmas materiāls, daudziem tas ir pat no sietiņmateriāla. Mazāk nekā citos apavos svīst kājas, samazinās risks, ka sakrājušos sviedru dēļ āda kļūs mikla un sāks berzties pret kurpi, radot tulznas. Zolē papēža daļā ir iestrādāts materiāls amortizācijai, kas sargā locītavas no traumām un iekaisuma veidošanās. Apavu ražotāji ir izstrādājuši vairākas tehnoloģijas, kas padara skrējienu vieglāku un mazina traumu risku. Neizvēlamies apavus tikai pēc krāsas, cenas un svara. Nevarētu arī izvēlēties to pašu modeli, ar ko skrien draugi, jo draugiem, iespējams, ir pilnīgi atšķirīgs skriešanas stils un pēdas tips. Izvēlamies apavus konkrētam sporta veidam un apava izmērs jāizvēlas nedaudz lielāks — 0,5 līdz 1 cm. Ja apavi ir par mazu, pēda pareizi nevar funkcionēt, un rezultātā var pat pazaudēt nagus (to mēs taču negribam). Ielāgojam, ka apavi nekalpos mūžīgi.

Katram skrējējam aptuveni jāizrēķina noskrietie kilometri vienā mēnesī, lai saprastu, kad pienācis laiks sevi „palutināt” ar jaunu apavu pārīti. Par skriešanas apavu izvēli droši konsultējamies ar mūsu kluba treneri Aigaru, jo viņš noteikti varēs palīdzēt, ne vienmēr pārdevēji veikalā ir zinoši un spēs palīdzēt. Foršos sporta veikalos (arī sacensībās) var testēt savu pēdu (ir skriešanas celiņi, lai novērtētu skriešanas stilu, pēdas tipu) un, tad tiek piemeklēti apavi, kas koriģē pēdas kustību, lai tā būtu maksimāli pareiza. Un tad pārliecināmies, ka apavi ir ērti jau veikalā, jo, ja tas tā nav, nebūs ērti skriet. Un tagad ko par apaviem saka mūsējie:
Iveta Ļaksa, skrien vairāk kā gadu:
Sāku skriet pamazām. Tā nopietnāk regulāri sāku skriet tieši pirms gada. Par skriešanas apaviem īpaši nedomāju. Uzvilku tos apavus, kuri bija mājās. Jo vairāk skrēju, jo vairāk sāpēja kājas. Domāju, ka tas no skriešanas un sāpes pāries. Kad sapratu, ka pēc 2 mēnešu skriešanas sāpes tomēr nepāries devos pie ārsta.
Rezultātā skriešana ar nepiemērotiem apaviem man izmaksāja Ls 50,- un nevarēju skriet 1,5 mēnesi. Pēc speciālistu ieteikuma nopirku ASICS GT-2160. Tagad ar šiem apaviem skrienu pusgadu un kopš tā laika tā arī neesmu apmeklējusi ārstu. Nožēloju tikai to, ka piemērotus skriešanas apavus nenopirku uzreiz. Jūtos laimīga, jo manas kājas ir veselas un labsajūta ir nenovērtējama.
Marina Kazarceva - Vilinska, skrien vairāk kā gadu:
Vairāk kā gadu staigāju „moderni” ar zilas krāsa nadziņiem. Pie pirmā zilā naga tiku nūjojot, tad vēl pat nesapņoju par skriešanu, bet, par cik trase bija kalnaina, tiku labajā kājā tikai pie viena zila naga. Par cik jau oktobra sākumā pamēģināju skriet, viss aizgāja savu ceļu, redzams tā tam arī bija jānotiek. Tikai nadziņš vēl bija zils.
Pagājušā gada oktobrī mēs jau bijām Rīgā, Sportlata veikalā (šis veikals ir slēgts – autora piezīme), liels piedzīvojums – rezultātā, noskrēju pārbaudes skrējienu pa celiņu, tiku pie Acics gel botēM GT 2150, 39.izmērs. Apavus valkāju 37., dažreiz 38. izmēru.
Botes pirmo reizi izmēģināju pagājušā gada 19.11.!
Viss bija labi. Visu ziemu noskrēju ar botēm, problēmu nebija.
Tad pagāja Nordea Rīgas maratonā (10km), mazliet sāpēja pirksti, apkārt Bušnieka ezeram, skriešanās ar bānīti, viss normāli. Protams, nags vēl bija zils.
Vissāpīgākais bija Ventspils piedzīvojuma parka pusmaratons, arī mans 1. Pusmaratons, tad 6 nadziņi tūlīt pēc finiša bija zili. Pasāpēja tikai pāris dienas, īsās distances varēju skriet, netraucēja, bet priekšā vēl bija sacensības uz 10km. Tad nu Kuldīgas Pusmaratona laikā biju nolēmusi vēlreiz izbaudīt skrejceliņu un tikt pie lielāka izmēra botēm, kaut gan sapratu, ka botes man izvēlētas pareizas, tikai Kuldīgā nebija lielāka izmēra. Manā īpašumā nokļuva Asics Gel- Kayano 17 botes, 39,5 izmērs.Bet nebija man miera un nūjoju festivālā ar vecajām botēm. Lietus, 10km, nagi atkal zili. Tā nu pati, pēc ieteikuma, izmērcēju un atvadījos no zilajiem nadziņiem. Daži vēl palikuši, Siguldā noskrēju 2. Pusmaratonu. Vai līdz nākamajām sacensībām izaugs? Tagad gan cenšos pēc sacensībām pārģērbt botes uz iešļūcenēm, lai pirksti ir pilnīgi brīvībā.Varbūt kādreiz izmēģināt citas firmas botes? Tikai gadu skrienam. Tā nu man gāja, vismaz audzēkņiem (Marina strādā skolā – autora piez.) bija ko parādīt, viņi gan šausminājās. Bet es skrienu, skrienu...!
Andris Valerts, skrien 4 gadus:
Šo 4 gadu laikā, kamēr skrienu, apaviem, esmu iztērējis ap 1000 Ls, un godīgi sakot tā arī īstos neesmu atradis. Sākumā naudu tērēju, jo tā īsti nebija ar ko pakonsultēties, uzklausīju veikala pārdevējus, kam, protams, bija interese notirgot pēc iespējās dārgākus apavus, kas teorētiski ir labāki, taču ne vienmēr vajadzīgi.
Mans ieteikums ejot veikalā pirkt apavus:
1. Vismaz 50 Ls jābūt kabatā, lai varētu doties pirkt apavus skriešanai, mūsu MARATONA KLUBA akcijas laikā var pietikt ar 35 Ls;
2. Neizrādiet pārdevējam, ka jums ir pietiekami daudz naudas, varat pat veikalā „pačīkstēt”, ka dzīve nekas cits nav atlicis kā skriešana;
3. Tā kā apaviem ir ļoti liels uzcenojums, prasiet atlaides, „sadraudzējieties” ar pārdevēju, un 15% papildus atlaide jums garantēta;
4.Daudzi ieteiks kāpt uz skriešanas testa ceļiņu veikalā, taču es šim sevišķi neticu, domāju, ka tas ir mārketinga triks, bet noteikti izmēģiniet, un zināsies kuri virs 100 Ls apaviem jums būs vispiemērotākie;
5. Kopiet savus apavus, ražotāji „aizliedz” tās mazgāt veļas mašīnā, taču es to daru;
6. Ja pietiek līdzekļu, iegādājieties 2 apavus, vienus treniņiem (stabilākus, smagākus), otrus sacensībām un ātriem treniņiem (vieglākus).
Pašlaik treniņos skrienu ar ASICS 3030 (patīk), sacensībās ASICS DC TRAINER 16 (nepatīk, bet citu nav, taču labi aizsargā kājas) vai NIKE VAPORFLY (ļoti patīk, ļoti vieglas, taču neaizsargā kājas, šīs Latvijā nopirkt nevar)
Vairis Miltiņš, skrien 4 gadus:
Pirmo gadu noskrēju ar adidas apaviem (ap 1500km), kas maksāja ap 30 Ls, izskatījās kā īsti skriešanas apavi, melni, viegli, ar sietiņu un sarkanām 3 svītrām, taču arī mani kāju nagi pēc šī gada bija „melni un sarkani” . No Hamburgas par 70 eiro atveda man skriešanas apavus NIKE PEGASUS 25, un sapratu, ka tie ir apavi man, tā bija fantastiska sajūta, veicot pirmo skrējienu šajos jaunajos apavos! Pašlaik skrienu ar NIKE PEGASUS 27, esot jau pieejams 28. modelis. Saudzējiet savus nagus un kājas no sliktiem apaviem. Mans ieteikums ir netaupiet naudu uz apaviem, jo par 30 Ls, bez 50% akcijas, apavus skriešanai nevar nopirkt. Sekojiet līdz atlaidēm sporta veikalos!
Māris Priedēns, skrien un triatlono daudzus gadus:
1.Jāsaprot, vai ir kādas specifiskas veselības problēmas, kas jāņem vērā apavu izvēlē. Piemēram, man ir ahileju saišu problēmas, tādēļ izvēlos apavus ar izteiktāku pēdas velvi un cietu zoles vidusdaļu – iepriekš Asics Gel Kayano, tagad Asics Gel 3030 (nedaudz lētākas). Tās dod stabilitāti un cietāku un stingrāku pamatni pēdām, līdz ar to saites tiek mazāk stieptas un ir pasargātas no pārslodzes. Cik zinu, cilvēkiem ar kaulu plēves iekaisumu vai ceļu sāpēm ir ieteicami apavi ar mīkstāku zoli – tādi pārsvarā ir Nike apavi.
2.Jāsaprot, ka labi skriešanas apavi nav nopērkami par 20-30 Ls. Labi skriešanas apavu cena ir 60-100 Ls. Skriešanas apavi ir galvenā skriešanas ekipējuma sastāvdaļa, tādēļ nebūtu pareizi taupīt uz apaviem.
3.Skriešanas apavus laikojot veikalā, ir jāizvēlas apavi, kas ir brīvi, nevis der ideāli. Tas tādēļ, ka skrienot garākus gabalus, pēda nedaudz izplešas un apavi, kas veikalā der ideāli, skrienot var sākt nedaudz spiest. Bet ar to ir pietiekami, lai nospiestu nagus.
4.Garāku un lēnāku gabalu skriešanai ietiecams izvēlēties apavus ar biezāku zoli. Īsākiem un ātrākiem skrējieniem ieteicami apavi ar plānāku zoli – piemēram Asics Gel DS Trainer, Adidas Adizero.
5.Skriešanai ziemā pa slideniem un sniegotiem ceļiem var izmantot apavus ar radzēm vai ar izteikti raupju zoli – piemēram, Asics Gel Trabuco.

Visu pierakstīja un apkopoja Ilze V

Komentāri

Vārds


Komentārs


Pievienot komentāru